ABOUT
Atelier
Daniel López
2012 – Present Viva Ryukyu Media Production, Naha – Japan
Filmmaker
2003 – Present Freelance fixer for foreign media productions
2003 – Present Photographer
2012 – 2017 Okinawa Prefectural University of Arts
Part-time lecturer
2008 – 2009 KBC Gakuen International Design Academy
Part-time lecturer
2007 – 2013 Okinawa Media Planning, Naha – Japan
Art director, photographer
2006-2010 Master of visual arts
Okinawa Prefectural Arts University
2022 UMUI (GUARDIANS OF TRADITIONS) Feature documentary 75′
2021 RHEINBILDER (A PIECE OF GERMANY IN OKINAWA)
Feature documentary 79′
2016 KATABUI (In the heart of Okinawa)
Feature documentary 80′
2013 SHIP OF THE RYUKYU – BON VOYAGE
Okinawan dance performance. Creation of visuals.
2012 KEJOH
Okinawan dance performance. Creation of 2 videos.
2012 THE LAND OF KARATE
Web documentary about Okinawan karate. Series of 7 episodes.
2010 LIFE CROSSROADS
Short documentary 32′
Awarded the Yamamoto Masao prize of Okinawa Arts University.
2009 UMAKU KAMADE
Promotion video for Ryukyu Underground
2007 NIRAI KANAI
8mm short film 4′ co-directed with José Garcia
Selected at the Festival Toma Unica in Madrid
2006 CONTRADICTION
Short documentary 10′
2006 FUKUSHOW
Experimental movie 25′ co-directed with Xavier Moulin
2004 THE JAPANESE COOK
Short film 9′ Directed by Robert Nortik
Script writing with Patrick Claudet
Awarded Best European Movie at the IFCT Festival, New York
2011 PHOTOGRAPHIES POUR LE JAPON
Collective work of French speaking photographers in support of the “Momokaki fund”
dedicated to the orphans of the 2011 Tohoku earthquake and tsunami.
Editor: L’Alpha, L’Omega, Besançon
2010 OKINAWA JIKAN
Photographs with texts of Torii Misa
Editor: PHP Tokyo
2009 Okinawa Shomen
Research work on wall’s textures at Okinawa Arts University
Editor: GAIA Zushi with the support of “Société jurassienne d’émulation”
2019 Maeda Crossover
Duo exhibition with Tawan Wattuya
Maeda Community Store – Onna village, Okinawa, Japan
2019 Patani Crossover
Duo exhibition with Tawan Wattuya
Patani Art Space, Patani – Thailand
2018 Colors of Okinawa
Group exhibition
Naha Shintoshin Park , Okinawa, Japan
2017 Yanbaru Art-Festival
Group exhibition
Shioya Elementary School, Ogimi village, Japan
2017 Jura-Okinawa III
Group exhibition
Galerie du Sauvage, Porrentruy, Switzerland
2017 Crossover
Group exhibition
Garaman Hall, Ginoza, Japan
2016 Crossover
Duo exhibition with Tawan Wattuya
Rycom Anthropology gallery, Okinawa city – Japan
2014 OKINAWA 9
Group exhibition
Gallery Tembusu, Naha – Japan
2012 PHOTOGRAPHIES POUR LE JAPON
Group exhibition
Salon de la photographie, Paris – France
2010 OKINAWA JIKAN
Solo exhibition
Ryubo Hall Gallery, Naha – Japan
2009 WEST MEETS THE WEST
Group exhibition
Gallery Artislong, Kyoto – Japan / Yanbian University, Yanji – China
2008 WALLS
Solo exhibition
Galerie du Sauvage, Porrentruy – Switzerland
2008 OKINAWA SHOMEN
Solo exhibition
Plaza house gallery, Okinawa city – Japan
2008 ARTPLEX08
Group exhibition
Okinawa Prefectural Museum of Art, Naha – Japan
2008 SHIFTING BORDER – OVERLAPPING FIELDS
Group exhibition
Okinawa Prefectural University of Arts, Naha – Japan
2007 PAROLA E IMMAGINE
Group exhibition
Trento Public Library, Trento – Italy
2005 NOSTALGIA CUBANA
Solo exhibition
Gallery Chandrama, Naha – Japan
2004 ASIAN DETAILS
Solo exhibition
H+ Gallery, Lausanne – Switzerland
2022 UMUI – GUARDIANS OF TRADITIONS
Grand Prix for Best Anthoropological-Ethnographic Film at the Tokyo Documentary Film Festival
2010 LIFE CROSSROADS
The Yamamoto Masao prize of Okinawa Arts University
2004 THE JAPANESE COOK
Best European Movie at the IFCT Festival, New York
D’origine espagnole, je suis né et j’ai grandi dans le canton du Jura en Suisse. Par la suite, j’ai travaillé pendant 12 ans dans le transport aérien à l’aéroport de Genève. J’ai commencé par un apprentissage chez Swissair jusqu’au poste de directeur général pour l’escale de Genève chez CGS (Customer Ground Services). Pendant cette période j’ai obtenu un diplôme de gestion d’entreprise à L’IFCAM (Institut de Formation pour les Chefs d’entreprises dans les Arts et Métiers) .
En parallèle, je me suis découvert une passion pour les arts visuels. Avec Patrick Claudet nous avons écrit et réalisé plusieurs court-métrages en 8mm. En tant que membre de la Société Genevoise de Photographie, j’ai participé à plusieurs expositions collectives et collaboré avec la maison de quartier de St-Jean à Genève.
Mai 2000, de retour d’un voyage dans le désert marocain, me sentant en port-à-faux avec mon activité professionnelle, je prends la décision de tout quitter et m’envole quelques mois plus tard à la découverte de l’Asie, avec comme compagnons mon appareil photo et « L’usage du monde » de Nicolas Bouvier. Le voyage dure presque deux ans et me conduit jusqu’à Okinawa au sud du Japon. Un lieu qui m’était méconnu, mis à part le chapitre tragique de la Bataille du Pacifique et la présence militaire américaine. Tout d’abord attiré par sa musique à la fois joyeuse et mélancolique, j’y ai découvert un autre Japon, des habitants accueillants et généreux, une culture unique et un environnement naturel avec des fonds marins à couper le souffle. Tombé sous le charme de cet archipel subtropical je décide de m’y installer pour un nouveau départ.
J’apprends le japonais et m’immerge dans une culture qui me nourrit quotidiennement. En 2006, je rentre à l’université des arts d’Okinawa pour obtenir 4 ans plus tard un master en arts visuels. Pendant cette période, je présente une émission hebdomadaire pour une chaîne de télévision locale, puis en tant que directeur artistique, je participe à la conception de « The Okinawan », un magazine consacré aux arts et à la culture locale.
Mon travail photographique porte principalement sur les textures murales d’Okinawa et plus particulièrement les paréidolies (perception de visages humains ou d’animaux dans ces textures).
A partir de mes études à l’université des arts, j’ai commencé par réaliser des clips musicaux, des films expérimentaux et des habillages vidéo pour des spectacles de danses traditionnelles d’Okinawa. J’ai également tourné une série web-documentaire sur le karaté d’Okinawa avant de réaliser en 2016 « Katabui- au coeur d’Okinawa » mon premier long-métrage documentaire. Le film a été diffusé dans des festivals à Taiwan et en Allemagne et distribué en Suisse et au Japon. Il a été suivi par deux autres documentaires « Rheinbilder – ein Stück Deutschland in Okinawa » et en 2022 « Umui – Gardiens des traditions » qui a gagné le grand prix au festival de films documentaires de Tokyo dans la catégorie des films ethnographiques.
Je m’intéresse également aux arts scéniques et à l’art-thérapie. j’ai été membre pendant plusieurs années de la compagnie de Théâtre Playback Rashinban. Une forme interactive d’improvisation théâtrale dans laquelle les spectateurs racontent des histoires de leur vie et les regardent se dérouler sur place. J’ai également été coordinateur de Kijimuna Festa, un festival international de théâtre pour jeune public à Okinawa.
Cet intérêt pour le théâtre m’a amené à mettre en scène début 2023, mon premier spectacle « Madame, une vie dédiée à l’amour » .Drame théâtral en deux actes inspiré de la vie de l’écrivaine Louise de Vilmorin sur les magnifiques compositions de Francis Poulenc, son ami et confident qui a mis en musique un grand nombre de ses poèmes.
Il a été suivi par « Umui – L’essence d’Okinawa » créé spécialement pour la 23ème édition du festival Nippon Connection à Francfort. Ce spectacle de danses d’Okinawa et du chien-lion fait écho à mon documentaire « Umui – Gardiens des traditions » présenté dans ce même festival.
Depuis mes débuts à Okinawa, l’envie de partager ma fascination pour la culture locale et ses habitants a généré un besoin d’établir des ponts artistiques entre Okinawa et l’Europe, C’est dans ce but qu’en 2008 avec Michel Angi, nous avons créé l’association Jura-Okinawa., une passerelle d’échanges culturels et artistiques entre le Jura suisse et l’archipel d’Okinawa, Quelques années plus tard, en collaboration avec le Garaman Hall à Ginoza et l’association Cricao à Toulouse, j’ai coordonné divers programmes de résidence d’artistes, notamment le projet Colab Quarter et la résidence des lauréats du prix littéraire de l’Union Européenne parrainée par la plateforme de la diplomatie culturelle de l’UE.
Cela fait 20 ans que j’habite à Okinawa, c’est un lieu qui m’inspire et m’a offert une vie riche en expériences diverses. Créer, collaborer, s’entraider, donner à découvrir, sont des activités qui me motivent et me nourrissent. Cependant elles peuvent s’avérer euphorisantes et stressantes à la fois. Alors pour garder les pieds sur terre et me détendre, je dédie une partie de mon temps à la culture de fruits et légumes. Un contact régulier avec la terre qui me permet de me ressourcer et d’éprouver de la gratitude pour ce que je vis.
1970年にスペイン人の両親の元、スイスに生まれました。
観光学を専攻した後、航空会社で12年勤務。2000年、会社を辞め、カメラを持ってアジアへ旅立ちます。
その旅は約2年に及び、東南アジア、韓国、日本を経て沖縄へ辿り着きました。
この地への移住を決意し、2006年に沖縄県立芸術大学に入学、2010年に修士号(ビジュアルアーツ)を取得し卒業。卒業制作で作ったドキュメンタリー作品は山本正雄賞を受賞しました。
写真家として「沖縄正面」など3冊の写真集を出版しました。
また、沖縄の芸術・文化に特化した雑誌「The Okinawan」のメインカメラマン、アートディレクターを務めました。
近年の写真のテーマは、壁。
特にパレイドリア(人間や動物の顔の知覚)です。
アートセラピーや演劇にも興味があり、プレイバックシアターカンパニーに所属し、沖縄の若い観客のための国際演劇祭「キジムナーフェスタ」のコーディネーターも務めました。
また、「Ruykuyu Underground」などのミュージックビデオや、沖縄演劇の舞台映像、空手に関するドキュメンタリー映像の監督も務め、多くの作品を作りました。
2016年、初の長編ドキュメンタリー映画「カタブイ」がドイツや台湾の映画祭、スイスや日本各地の映画館で公開されています。
2020年と2022年、彼は他の2つのドキュメンタリー映画「ライン川」と「ウムイ – 芸能の村」を監督。
「ウムイ」は東京ドキュメンタリー映画祭でグランプリ賞を受賞しました。
またドイツのフランクフルトで開催された第23回日本コネクションフェスティバルで上演した舞台「うむい – 芸能の村」の演出をしました。
2023年、彼はフランスの作家ルイーズ・ド・ヴィルモランの人生とフランシス・プーランクの音楽に触発された音楽劇「マダム – 愛のための人生」を演出しました。 ダニエルは芸術交流にも積極的です。2008年、彼は協会「Jura-Okinawa」を設立しました。第3弾は2017年夏に開催されました。宜野座のガラマンホールと協力して、コラブクォータープロジェクトやEU文化外交プラットフォームが共同設立した文学賞受賞者レジデンスなど、沖縄とスイスのクリエイターのためのレジデンシープログラムで展覧会を開催し、さまざまなアーティストをコーディネートしています。
Of Spanish origin, I was born and grew up in the canton of Jura in Switzerland. I then spent 12 years working in air transport at Geneva airport. I started with an apprenticeship at Swissair and rose to the position of General Manager for the Geneva station at CGS (Customer Ground Services). During this period I obtained a diploma in business management from IFCAM (Institut de Formation pour les Chefs d’Entreprises dans les Arts et Métiers).
At the same time, I discovered a passion for the visual arts. With Patrick Claudet we wrote and directed several short films in 8mm. As a member of the “Société Genevoise de Photographie”, I took part in several group exhibitions and worked with the St-Jean community centre in Geneva.
In May 2000, on my return from a trip to the Moroccan desert, feeling at odds with my professional activity, I decided to leave everything behind and flew off a few months later to Asia, with my camera and Nicolas Bouvier’s “L’usage du monde” as my companions.
The journey lasted almost two years and took me as far as Okinawa in southern Japan. A place I knew little about, apart from the tragic chapter of the Battle of the Pacific and the American military presence.
Initially attracted by its music, both joyful and melancholic, I discovered a different Japan, with welcoming and generous inhabitants, a unique culture and a natural environment with breathtaking seabeds. I fell under the spell of this subtropical archipelago and decided to move there for a fresh start.
I started learning Japanese and immersed myself in a culture that nourishes me daily.
In 2006, I entered Okinawa University of Arts, graduating 4 years later with a master’s degree in visual arts.
During this period, I also hosted a weekly programme for a local TV channel. I also contributed to the creation of ‘The Okinawan’, a magazine devoted to local arts and culture for which I was also artistic director.
My photographic work focuses mainly on Okinawan wall textures and, more specifically, pareidolias (the perception of human or animal faces in these textures).
After studying at the University of the Arts, I began directing music videos, experimental films and video productions for traditional Okinawan dance shows.
I also directed “The land of Karate” a web-documentary series on Okinawan karate before completing “Katabui – in the heart of Okinawa”, my first feature-length documentary, in 2016.
The film was shown at festivals in Taiwan and Germany and distributed in Switzerland and Japan. It was followed by two other documentaries “Rheinbilder – ein Stück Deutschland in Okinawa” and in 2022 “Umui – Guardians of Traditions”, which won the Grand Prize at the Tokyo Documentary Film Festival in the ethnographic film category.
I’m also interested in performing arts and art therapy. For several years I was a member of the Rashinban playback theatre company.
Playback theater is an interactive form of theatrical improvisation in which spectators tell stories from their lives and watch them unfold on stage.
I was also coordinator of Kijimuna Festa, an international theatre festival for young audiences in Okinawa.
This interest in theatre led me to stage in early 2023 my first show, “Madame, ai no jinsei no tame” (Madame, a life dedicated to love), a theatrical drama in two acts inspired by the life of the writer Louise de Vilmorin and set to the magnificent compositions of Francis Poulenc, her friend and confident, who set many of her poems to music.
This was followed by “Umui – The Essence of Okinawa”, created especially for the 23rd Nippon Connection festival in Frankfurt. This performance of Okinawan dances and the lion dog echoes my documentary “Umui – Guardians of the traditions” presented at the same festival.
Since my early days in Okinawa, the desire to share my fascination for the local culture and its people has generated a need to build artistic bridges between Okinawa and Europe. With this in mind, in 2008 Michel Angi and I set up the Jura-Okinawa association.
A few years later, in collaboration with the Garaman Hall in Ginoza and the Cricao association in Toulouse, I coordinated various artists’ residency programmes, including the Colab Quarter project and the residency for the winners of the European Union literary prize sponsored by the EU’s cultural diplomacy platform.
I’ve lived in Okinawa for 20 years, and it’s a place that inspires me and has given me a life rich in diverse experiences. Creating, collaborating, helping each other and giving others the chance to discover are activities that motivate and nourish me. But they can be both exhilarating and stressful at the same time. So to keep my feet on the ground and unwind, I devote part of my time to growing fruits and vegetables. Regular contact with the earth allows me to get back in touch with myself and feel grateful for what I experience.